Ühine nimetaja oled sina. Kui eneseteadlik sa oled?

Kui su elus läheb midagi erakordselt hästi, siis kellele sa selle edu omistad? Endale? Tõenäoliselt soovid õnnestunud juhtumiste puhul au endale saada. See on normaalne. Sa soovid uskuda, et sina said hakkama. Ja nii on. Sa saidki hakkama. Sina panid need asjad juhtuma. Kõik toimunu oli sinu valikute ja tegevuste tulemus.

Kui su elus miski ebaõnnestub, on see samuti sinu otsuste, tegevuste, tegemata jätmiste tulemus. Eks keskkonnal ja teistel inimestel võib selles oma roll olla, kuid kokkuvõttes on sinu enda valida, kuidas millelegi välisele reageerid. Kui tugev oled raskustega silmitsi seistes? Millise reaktsiooniga vastad? Missugused inimesed oled enda ümber kogunud? Keda endale päriselt ligi lased? Kellel lubad ennast mõjutada?

Mis iganes su elus toimub, sina oled neis olukordades ÜHINE NIMETAJA.

Alusta endast, ole eneseteadlik

Kas sa tunned ennast? Kas mõtiskled vahel enda olemuse üle? Analüüsid? Igasugused enesearengu kursused ja praktikad on kasulikud, sest need aitavad sul kasvada. Esmalt aga tasub oma praegune seis ehk lähtepunkt üle vaadata. Kust sa alustad? Kes sa täna oled?

Muutusi saab läbi viia siis, kui sa oma praegust mina tunned. Kui tead, kes sa oled, saad paika panna, kuhu tahad jõuda ja kelleks soovid saada. Täpsemalt saad paika panna suuna, sest üpris võimatu on sajaprotsendilise täpsusega ennustada või teada, milliseks inimeseks tahad kujuneda. Ega tasugi neisse unelmatesse ega pikkadesse analüüsidesse kinni jääda. Kõige nutikam on hetkeseis kaardistada, umbkaudne suund seada ja teele asuda. Liigselt planeerimisprotsessi jäädes ei jõuagi sa viimaks kuhugi. Istud stardipakul, julgemata vette hüpata ja ujuda. Sa liigud edasi ainult siis, kui päriselt tegutsema asud. Olgu need esimesed tõuked pakust eemale siis kohmakad. Vahet pole. Graatsilisus tuleb ajaga. Ühtlasi võib kogu protsess su silmis tegutsedes muutuda. Mida enam sa endaga tegeled, seda selgemaks pilt läheb ning oskad iga päev endale kasulikke valikuid teha.

Hakka lihtsalt pihta!

NÄIDE. Soovid natuke kaalust alla võtta ja elu parimasse vormi jõuda. Sa ei tea täpselt, mida peaks sööma ja kuidas treenima. Samuti pole sul õrna aimugi, millised harjumused tuleks kujundada ja kuidas mõtteviisi muuta, et seda saavutada. Mida sa teha saad? Tee endast vormipildid – milline praegu välja näed. Kaalu. Hakka märkama, mida sa sööd – pildista näiteks kõik toidukorrad üles. Otsi infot ja tegutse. See, mis teadmisi-oskusi tegelikult vajad, selgub protsessi käigus. Jupihaaval õppides pead ka kauem vastu ega põleta end esimese õhinaga läbi.

Kui ise ei oska, võta appi toitumisnõustaja või treener või küsi heas vormis sõbralt abi. Ka mina saan sind aidata. Pakun fitnessimentorlust – teenust, mis ühendab endas nii harjumustega tegelemise, toitumisnõuanded ja treeningabi. Selle teenuse puhul tahan ma samuti alguses teada, kus sa hetkel oled ja mis suuna võtame. Hakkame koos sammhaaval astuma, kohtume lühikeseks kõneks igal nädalal, hoiame sidet lihtsa jälgimistabeli (saad ligi nii äpis kui veebis) abil ning korrigeerime ja seame uusi sihte jooksvalt. Olles praeguseks 3 inimesega teekonda juba alustanud, näen, kuidas kõik läheb planeeritust hoopis teisiti ning vaja on paindlikku lähenemist. Väikeste muutuste abil jõuame aga edasi.

Kui oled eneseteadlik…

Võtame aga mõiste “eneseteadlik” korra põhjalikult ette. Mis tähendab olla eneseteadlik? Teisisõnu on eneseteadlikkus põhimõtteliselt eneseteadvus. Inglise keeles on see tuntud mõistena “self-awareness”. Uuringutest on selgunud, et 95% inimesi peab end eneseteadlikuks, kuid tegelikult on seda vaid 10-15%. Kuidas oleme nii teadmatuses, et end ekslikult eneseteadlikuks peame? Mis see üldse on? Lühidalt on seisab selle mõiste taga teadlikkus enda kehast ja psüühikkast. Kui kontaktis sa endaga oled? Tahaks loota, et päris heas kontaktis, kuid päriselt…? Oled sa sellest üldse mõelnud?

Harjutus: kas oled eneseteadlik?

Üks võimalus eneseteadvust mõõta on võrrelda minapilti sellega, kuidas teised sind näevad. Selle harjutuse puhul tasub küsida usaldusväärsete inimeste arvamust, kellele oled enda arvates oma kõige tõelisemat, kõige haavatumat mina näidanud. Kindlasti ei tasu küsida kelleltki, kes sinust tegelikult ei hooli ja soovib näiteks hoopis haiget teha.

  1. Pane kirja 5 omadust, mida arvad endal olevat.
  2. Palu 5 lähedasel panna kirja sinu 5 põhiomadust.
  3. Võrdle tulemusi: kas sinu nägemus endast sarnaneb teiste omale?
  4. Kui soovid, näita teistele oma nimekirja ja küsi: kas oled minus neid omadusi märganud? Kas nemad näevad sind samamoodi?

Kui arvamuste vahele tekib suur lõhe, siis võib su eneseteadvus puudulik olla. Või pole sa julgenud oma tõelist mina ka kõige lähedasematele avada. Vaata seda minapilti, mida soovid maailmale edastada. Mõtle, millise väikse sammu saad teha, et seda visiooni paremini väljendada. Ja siit algabki sinu areng.

Kuidas olla rohkem eneseteadlik? Tee teste

Eneseteadvust saab harjutada sisevaatlusega. Kust aga alustada? Lihtsalt maha istuda ja mõtiskleda iseloomuomaduste üle? Vahetevahel on vaja teatavat lähtepunkti, millele toetudes minapildi maailmas ringi seigelda. Siin tulevad appi erinevad inimpsühholoogiat käsitlevad raamatud, podcastid ja kursused. Isiksust saad analüüsida ka testide abil. Mina olen nende suur fänn ning olen seeläbi nii mõndagi avastanud. Proovi! Nende abil võid avastada täiesti uue vaatenurga. Kõike ei pea tõe pähe võtma, kuid kui test avab sulle uue vaatenurga, on see juba korralik võit.

Mõned isiksusetestid

  • NERIS-e 16 isiksusetüüpi, inspireeritud Myers-Briggs testist – 16 isiksusefaktori test on välja töötatud empiirilise uurimistöö käigus, st inimestelt andmeid kogudes.
  • 5 armastuse keelt – kuidas väljendad armastust? Oluline on teada, mis on sinu ja partneri peamised armastuse keeled. Nii suudad teda paremini mõista ning tead ka, mida sina otsid + saad seda talle edasi anda. Nii oskad küsida.
  • Inimdisain – numeroloogia, tüüp vastavalt su sünniajale

Kes mina olen?

Kui võtta eelmises punktis nimetatud testid ette, siis olen NERIS-e testis ENFJ ehk “protagonist” – peategelane. Kirjeldust lugedes nõustun paljude asjadega ning nii mõnigi asi tundub selgem. See selgitab ka, miks nii väga maailma muuta soovin. Minu elueesmärk on loominguline eneseväljendus, täpsemalt: “loomingu kaudu väärtuse pakkumine”. Olgu selleks siis raamatud, podcastid, kursused või seesama postitus, mida loed.

Protagonists are genuine, caring people who talk the talk and walk the walk. Nothing makes them happier than motivating other people to do what’s right. Protagonists tend to have a clear vision of what people can or should do in order to better themselves, but not everyone is ready to make those changes.

Armastuse 5 keele maailmas on mul kõige tugevamalt väljendunud füüsiline pool. See ei tähenda ainult seksi, vaid igasuguseid puudutusi. Päriselt kohalolu. Üpris tugevalt on mul 2.-3. kohal ka kvaliteetaeg ehk ühistegevused ja teenimine (service) ehk teise heaks millegi tegemine (nt meeldib mulle partnerile süüa teha + ka ennast läbi väikeste tegevuste hoituna tunda). Samas on kingitused ja kiidusõnad minu jaoks üpris vähetähtsad (mõlemat 7%). Mind ei saa ära osta ega sõnadega taevasse tõsta. Mulle loevad teod ja puudutused.

Inimdisainis olen manifesteerija (manifestor). Ma olen algatav jõud, sestap vajan appi näiteks generaatoreid, kes mu projekte edasi veaksid. Lõpetatusega on mul näiteks raskusi, kuid suudan metsikus koguses algatada ja uusi ideid sünnitada. Selle järgi on mul vaja ka rohkem enda tegevusi selgitada ja teisi teavitada. Muidu on enamik minu tegutsemisest segaduses. Ma lihtsalt liigun nii kiirelt.

THE FIRE STARTER – PEOPLE WHO ARE HERE TO GET SOMETHING STARTED FOR OTHER PEOPLE TO JOIN IN ON

Lisalugemist:

What Self-Awareness Really Is and How to Cultivate it – Harvard Business Review

Leave a Comment

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.