Eneseteostus algab füsioloogiliste vajaduste täitmisest

Silja PaulusEneseteostust esineb väga erineval kujul. See on iga inimese jaoks omanäoline ja sõltub isiksusest. Näiteks võib eneseteostus olla laste kasvatamine, raamatu kirjutamine, reisimine, meditatsioonilaagris osalemine, 10 kilo allavõtmine, õnneliku ja tasakaalustatud elu nautimine. Siin ei ole õiget ega valet vastust. Igaüks tunnetab ise, mida elult soovib ja mis tema silmad särama paneb.

Minu eneseteostuse üks suurimaid fookuseid viimase 10 kuu jooksul oli bikini fitnessi võistlusel lavale astumine. Suures pildis oli see vaid esimene samm pikal teekonnal. Ma tean, et tahan rohkem. 10. oktoober oli vaid algus. Töö käib edasi. Nauding jätkub. Ma arenen iga päevaga aina paremaks.

Vaadates nii tagasi kui ka edasi, tean sedagi, et väga oluline on protsessis oma baasvajadustel silma peal hoida. Eneseteostuse sära saab luua vaid täidetud baasvajadustele. Vähemalt minu arvates. Mõne inimese jaoks on eneseteostus vahel niivõrd oluline, et ta astub oma baasvajadustest üle, hüpates otsekohe vajaduste püramiidi tippu. Lühiajaliselt võibki see toimida. Mina aga ajan taga pikemaid ja kaugemaid eesmärke. Elustiili. Selles on omal kohal baasvajadused. Täidetud baasvajadused. Nälginud kunstiinimeste ja unetust öödest punetavate silmadega kirjanike ajastu on läbi. Ma tahan täisväärtuslikku elu elada ka siis, kui eneseteostus on saavutatud. Vaid nii võib see jätkuda aastaid ja aastaid. Minu jaoks on fitnessist saanud näiteks elustiil. Ma armastan seda, mida teen!

Mis on baasvajadus?

Ameerika psühholoog Abraham Maslow asetas inimeste bioloogilised ja sotsiaalsed vajadused hierarhiasse. See hierarhia on tuntud ka Maslow’ püramiidina. Neli madalamat astet on nn. baasvajadused ehk madalamad astmed. Kui need on täidetud, on võimalik jõuda ülemise vajaduseni – eneseteostuseni. Baasvajaduste täitmine on oluline, et üles jõudes end hästi tunneksid.

Vajaduste püramiid

Baasvajaduste neli astet on:

  • füsioloogilised vajadused
  • turvalisusvajadus
  • armastus- ja kuuluvusevajadus
  • tunnustusvajadus

See püramiid arvestab keskmise inimesega. Seega on hierarhia kohaldatav laiemale massile. Igaüks võib viiendale astmele ehk püramiidi tippu jõuda, kui oma baasvajadusi arvestab. Kas sina oled oma baasvajadustele teadlikult tähelepanu pööranud? Kui hästi sa end oma praeguses elus tunned? Kuidas saaksid oma baasvajadusi paremini arvestada?

Baasvajadused võistlusspordis

Võistlusspordiga tegeledes mängin paratamatult baasvajaduste piiridega. Viin keha kohati ekstreemsetesse olukordadesse. Võistlusdieet ei ole naljaasi. See on väga kontrollitud protsess, kui tahan, et mu keha ka hiljem terve oleks. Kui minu püramiidi alumised astmed logiseks, siis kaugele ma ei jõuaks. Sestap panen palju rõhku oma baasi ladumisele. Minu soov on olla aastakümneid terve ja sportlik. Mina tahangi olla see vanaema, kes jõusaalis raskusi liigutada tahab ja jaksab!

Füsioloogilised vajadused

Kõige alumise, laiema astme moodustavad füsioloogilised vajadused. Need viitavad sellele, mida keha vajab. Sellesse kategooriasse kuuluvad uni, toit ja liikumine. Spordi kontekstis on need eriti tähtsad, sest sportlase peamine tööriist on keha. Bikini fitnessi võistluseks valmistudes muutus minu keha väga palju. Asetasin end keerulistesse olukordadesse, mis tulid kehale üllatusena. Õppisin seda tehes oma keha nii mitmeski mõttes paremini tundma. Kogesin, kuidas see reageerib. Esmalt võtsin enam kui 7 kilo juurde. Kasvasid lihased ja suurenes ka rasvamass. Paratamatus. Nii mitmedki riided jäid väikseks, kiskudes eriti seljast, mis laiusesse kasvas. Võistlusdieediga võtsin sama palju alla. Mu vorm oli aga sellesse kaalu jõudes hoopis teine. Mu kehakoostis oli teine: kõrgem lihaste protsent ja senise elu madalaim rasvaprotsent. Mu keha ei allunud igal hetkel mu tahtele. Olin väsinud. Pea käis ringi. Teisalt nägin esmakordselt kätel ja kõhul (!) veene. Nägin tohutuid muutusi. Mõistsin, et mu keha on kõikvõimas. See kõik eeldas aga, et mul on baas paigas.

Uni ja puhkus

Keha tahab välja puhata. Vaim tahab välja puhata. Maga! Olen aus. Jooksjana magasin rohkem. Jõusaalis ei lähe pulss trenni tehes eriti kõrgele, süda ei saa nii palju koormust – minul väljendus see väiksemas unevajaduses. Jooksjana tekkis rohkem rammestust. Fitness-sportlasena kahanes unevajadus… mingil määral. Päris lõpus, kui keha oli dieedist kurnatud, sain uuesti rajale end korralikult välja magades.

Uni aitab kehal taastuda. Samuti korrastuvad mõtted. Une olulisusest ongi ju väga palju räägitud. Arvan, et siinkohal tasub mainida ka lihtsalt puhkuse ja lõõgastuse tähtsust. Oska juhet seinast välja tõmmata. Oska tagasi tõmbuda. Varasemalt olen pigem üritanud hästi palju ära teha. Kuhu ma nii jõudsin? Läbipõlemise lävele. Augusti keskel ehk alles 2 kuud tagasi põlesin ma peaaegu läbi. Mida tegin, et end päästa? Hindasin oma elu ja fookuse ümber. Andsin palgatööl sisse lahkumisavalduse, kuigi tegu oli väga laheda töökohaga. Lubasin endal puhata. Viimane tööpäev oli mul 3 nädalat enne võistlust ehk… 3 nädalat sain rahus valmistuda. Koormus kehale muutus sel perioodil väga suureks. Ma ei kujuta ettegi, et oleksin selle kõrvalt veel täismahus tööd teinud. Oma asjadega toimetasin vaid tasapisi edasi. Tervislik sooritus nõuab endale puhkuse andmist.

Puhkus pole hirmus. Just väikse pausi tegemine võib aidata uue energiaga tagasi tulla. Puhtama ja värskema energiaga. Väike eemalolek puhastab mõtted ja mingid tükid loksuvad iseenesest paika.

Millal sina viimati puhkasid? Mitte midagi tegid?

Toitumine

Toit on nauding. Toit on kütus. Mõne jaoks kehtib vaid üks neist lausetest. Minu puhul mõlemad. Otsin alati võimalusi ka dieedil olles ja end mõnevõrra piirates maitsvat toitu süüa. Olen toiduga väga loov. Ilmselgelt vajab keha toitu, et funktsioneerida. Mida selgemini toidu kvaliteedi läbi mõtled, seda optimaalsemalt su keha toimib. Mul on toitumisel alati väga tugev fookus olnud. See on nii tugevalt osa minust, et ma teen mitmeid asju automaatselt. Minu valik.

Toitumist on reguleeritud juhiste ja püramiididega. Üks tuntuim lähenemine on näiteks taldrikureegel. Arvatavasti on igaühel oma arusaam tervislikust toitumisest. Arvestades infotulva, polegi midagi imestada. Ma ei lasku hetkel toitumise detailidesse, aga kutsun sind mõtlema, kas paned tähele, mida sööd. Kas oled kunagi teadlikult oma toitumist jälginud? Kas sinu praegune toitumine täidab su eesmärki, aitab sul parema mina poole liikuda? Kuidas saad oma toitumist grammikese võrra paremaks muuta? See võib tähendada toitumise lihtsamaks, kvaliteetsemaks muutmist või mida iganes muud, mida “parem” sinu jaoks tähendab. Mõtle korra neile asjadele. Kohe polegi vaja suuri muutusi tegema hakata, aga harju märkama, mida sööd. Kui sul pole aimu, kuidas oma toitumist jälgida, võid proovida ühte kolmest meetodist, mida toitumise jälgimise e-kursusel käsitlen.

Liikumine

Inimkeha on loodud liikuma. Mina isiklikult ei veeda päevagi, mil ma ei tee trenni või end lihtsalt aktiivselt õues ei liiguta. Sportlasena on trenn ilmselgelt mu elustiili põimitud. Ma ei tee seda aga suvaliselt, vaid treeningplaani järgi. Liigun kindla eesmärgi poole. Kui sa otseselt sportlikke saavutusi taga ei aja, tasub siiski end pisut liigutada ja nädalas mõned tunnid higistada. Riiklike soovituste kohaselt võiks iga täiskasvanu nädalas 2,5 tundi midagi sellist teha, mis higistama ajab. Leia endale meelepärane tegevus. Tants, jõusaal, jooks, rattasõit, jalgpall, jooga, poks, matkamine… mis iganes sind käivitab! Mina armastan jõusaali. Samas ei arva ma, et kõik inimesed peaks seal käima. Liigutamine saab olla järjepidev siis, kui valid selle ala, mis sind enim kõnetab. Kas oled enda lemmiku liikumisviisi juba leidnud? Liikumisviisidest mõeldes kaalu ka seda, kas eelistad pigem üksi liigutada või soovid ka sõbrad kaasa haarata. Mõtle läbi ja siis liigu!

Baasvajadused on teema

Baasvajadustest saad siit blogist lugeda lähiajal veelgi. Füsioloogilised vajadused on alles püramiidi kõige alumine aste. Olgugi et kõige vajalikum ja laiem, on see alles algus. Püramiidil on teisigi astmeid. Näiteks turvalisusvajadus, mis asub teisel astmel. Samuti hoia silmad-kõrvad lahti, kui soovid enda baasvajadustega pisut süvenenumalt tegeleda. Nimelt algab peagi põhjalik e-kursus, kus just baasvajadused üksipulgi läbi käime ning aitame sul iseend avastada. Miks? Ikka selleks, et astuksid sammu lähemale eneseteostusele!

1 thought on “Eneseteostus algab füsioloogiliste vajaduste täitmisest”

  1. Pingback: Teel eneseteostusele hoolitse oma turvalisuse eest - Siljatoit.ee

Leave a Comment

Sinu e-postiaadressi ei avaldata.